gerlindevdvegt.reismee.nl

Op de helft alweer!

Hoi allemaal!

Hoog tijd voor een nieuwe blog, want: ik zit alweer op de helft!! Ik zit inmiddels alweer 2 maanden in Suriname en de tijd vliegt! Als ik kijk wat er de komende weken op de planning staat, denk ik ook dat de komende weken voorbij zullen vliegen. Aan de ene kant kijk ik uit naar het moment om weer lekker thuis te zijn bij iedereen, maar aan de andere kant vind ik het vreselijk dat ik dit relaxte leventje hier straks moet gaan missen. Optimaal genieten dus zolang het nog kan!

Gisteren zijn we op trip geweest. Dat was een eendaagse trip en omdat Judith haar moeder en zus in Suriname waren gingen zij ook mee. We stapten in een heel mooi bootje en zijn de Surinamerivier afgevaren naar een plek waar de rivier en de Atlantische oceaan in elkaar overgaan. Op die plaats schenen rivierdolfijnen te zwemmen. Omdat er die dag een sterke windkracht stond was het vanwege de golven nog maar de vraag of we ze zouden spotten. Echter begon Evianne (huisgenootje) dolfijnengeluidjes te maken (erg grappig), waardoor de dolfijnen zich ineens allemaal rondom onze boot lieten zien! Dit was echt een heel bijzonder moment. Ik heb wel vaker dolfijnen gezien bijvoorbeeld in het dolfinarium, maar om deze dieren in het ‘wild’ te zien was erg mooi! Zelf een babydolfijntje met haar moeder gezien, schattig he? Helaas is het niet goed gelukt om ze goed te fotograferen omdat ze niet lang boven water bleven.

Na het dolfijnen spotten zijn we naar Nieuw Amsterdam gevaren. Hier gingen we Fort Amsterdam bekijken. Dit is een oude nederzetting waar slaven gevangen werden gehouden en waar plantages aangelegd waren. Indrukwekkend en interessant om ook een keer wat mee te krijgen van de geschiedenis van Suriname. Na dit bezoek zijn we verder gevaren naar de plaats waar onze gids op dat moment ‘woont’. Hij woont namelijk niet op een vaste plek maar is als het ware een zwerver. Hij vertelde dat hij het ene moment in de jungle logeert en het volgende moment weer in de stad. Zo is hij nu bezig met het bouwen van een (heeeel) primitief hutje aan de rand van de Surinamerivier en midden in de jungle. Staande achterin de laadbak van een jeep zijn we hierheen gereden. Onderweg kwamen we door kleine dorpjes en reden we door de jungle. Nu pas kreeg ik echt het gevoel in Suriname te zijn. Vergeleken met deze kleine oude dorpjes en wegen is Paramaribo echt een lelijke stad.

Vervolgens gegeten (rijst en kip ofcourse) en toen het eenmaal donker was in een angstaanjagend smal en klein bootje de mangrove ingevaren. Stress vanwege het advies om ons hele lichaam (inclusief hoofd) te bedekken met kleding en zelfs deze kleding in te smeren met deet om de insecten van ons weg te houden. En ja hoor, vervolgens het moeras in. De geluiden die uit het moeras kwamen vergeet ik nooit weer, je krijgt er echt de kriebels van. Kikkers sprongen tijdens het varen op me en de muggen zoemden om mijn oren. Wel mooi vond ik het om de sterrenhemel en de vuurvliegjes te zien. Maar de vleermuizen en insecten vond ik vreselijk. Toen we diep het moeras in waren gevaren heeft onze gids twee kaaimannen gevangen. In eerste instantie vond ik dit heel zielig, maar hier heb ik me overheen gezet. Volgens mij is op de foto’s de angst en de spanning van mijn gezicht te lezen toen ik de kaaiman in handen had haha.

Hoe dan ook, een dag met veel verschillende indrukken maar zoals iedere trip: een onvergetelijke ervaring!

Reacties

Reacties

jesse

Weer een leuk verhaal om te lezen ger! Dat moeras... klinkt wel scary met al die vieze beesten en geluiden! Wat gaat de tijd toch snel he als je het leuk hebt.. maar mis je wel hier! Geniet de komende twee maanden nog even optimaal van je mooie avontuurtje en het heerlijke zonnetje =)

Liefs !

inge

Hey ger, prima naar je zin, volgens mij. Wordt nog moeilijk straks, om terug te komen, naar ons koude, saaie landje!!! Vond het weer leuk om te lezen. Xxx inge

Maike

Wat leuk om te lezen allemaal Ger! & je bent alweer op de helft, gaat zo snel eigenlijk he. maar dat betekend wel dat wij je weer bijna terug hebben!!

XX

Ivette

Wat een leuk verhaal ger. Zo fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Blijf lekker genieten. Heel veel succes met jullie stage de komende weken.

Knuffel van mij!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!