gerlindevdvegt.reismee.nl

Laatste weekie!

Hoi allemaal!

De laatste week in Suriname is aangebroken, dus hoog tijd voor een laatste blog! De afgelopen weken stonden een beetje in het teken van ‘vakantie vieren’. Zo hebben we bijvoorbeeld de vakantie ingeluid met een trip naar Isadau en Jaw Jaw. Isadau is een vakantie-eiland. We hebben dan ook 3 dagen lang heerlijk gerelaxed in de zon en in de natuurlijke jacuzzi (stroomversnellingen). Isadau wordt ook wel het vogelspinneneiland genoemd. ’S Avonds mochten we niet meer onder de palmbomen door lopen, want daar zitten die spinnen dus blijkbaar veel in. We hebben dan ook nog een grote spin gevangen en hier mochten we mee op de foto. Nadat die spin zijn haartjes losliet op de persoon die voor mij de spin over zijn hand liet lopen heb ik hier toch maar van afgezien.. haha!

Verder zijn we ’s nachts wezen varen over de rivier. Dat was echt even een genietmomentje, want ik heb nog nooit zoveel sterren gezien! De volgende dag zijn we naar Jaw Jaw gegaan, een creools (Afrikaans) dorpje wat nog erg primitief leeft. Weer heel anders dan het indiaanse dorpje dat we hebben gezien, maar weer net zo bijzonder!

Na het weekend was het alweer tijd voor de eerste kerstactiviteiten. Op stage hebben we een kerstviering in de kerk gehad met de kids. Eenmaal op school veel eten met de kinderen en de dag erna, jawel, nogmaals veel eten met de leerkrachten. Toen was het tijd voor de vakantie!

De kerst in Suriname is wel heel bijzonder. Het echte ‘decembergevoel’ ontbrak vanwege het klimaat wel een beetje waardoor ik niet echt een kerstgevoel had. Toch was het wel heel leuk! Naar een groot kerstconcert geweest, op kerstavond naar de grote kathedraal voor de nachtmis en op 1e kerstdag kwamen de studenten uit het andere huis bij ons eten! Het was wel heel erg gezellig maar toch een beetje anders dan de winterse knusse dagen thuis. Tweede kerstdag hebben we lekker in de zon gelegen en ’s avonds luxe uit eten bij een restaurant in Fort Zeelandia. Heerlijk om een keer in een wat luxere omgeving te zijn! Luxepaardje he?

Oudjaarsdag was ook een hele happening hier! Ze vieren hier het oude jaar in plaats van het nieuwe jaar. Overdag wordt het zo uitgebreid mogelijk gevierd. Er werd ons geadviseerd om al rond 11 uur de stad in te gaan vanwege grote drukte. Niks was minder waar, heel Suriname was blijkbaar uitgelopen naar Paramaribo! Het is hier de traditie om overdag een vuurwerkestafette te houden. Dat zijn heel veel 100.000 klappers achter elkaar. Vreselijk veel rook en lawaai haha, maar de Surinamers vinden het geweldig! Iedereen viert feest op straat, er is muziek en veel eten en drinken. Ook zetten mensen gewoon hun auto langs de weg, doen de muziek hard aan en vieren gewoon feest naast hun auto.

’S Avonds op tijd naar huis zodat we niet om 12 uur vast kwamen te zitten in de taxi op straat. Het vuurwerk was ook gigantisch. Niet alleen om 12 uur ’s nachts, maar eigenlijk al 5 dagen voor het nieuwe jaar en ook 5 dagen na de jaarwisseling. Het vuurwerk is niet zoals het vuurwerk in Nederland. Het gaat veel harder en groter. Soms schrik je ’s nachts wakker en denk je echt dat je je in oorlogsgebied begeeft. De jaarwisseling hier was wel bijzonder, ook door het tijdsverschil. In Nederland was het al om 20.00 middernacht namelijk.

De dagen na het nieuwe jaar bestonden vooral uit het afronden van ons project. Deze dagen vond ik wel wat lastig omdat alle hoogtepuntjes zo’n beetje voorbij zijn. Verder is het nu een beetje de dagen uitzitten. Ik kijk er erg naar uit om naar Curaçao te gaan en ben er ook wel klaar voor om naar huis te gaan en iedereen weer te zien! Over een weekje vliegen we naar Curaçao en de 24e ben ik alweer thuis!

Dusssss... Tot heel snel!!

ivette

Hee lieve ger,
Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. Inderdaad nog maar eventjes en dan ben je alweer back in town!
Geniet nog maar goed van de laatse dagen in SU en je verdiende vakantie op Curaçao. Tot snel!!!!!!!

Liefs mij

inge

Hey lieve ger, nog even volhouden, we kijken er naar uit om je weer op te halen, veel plezier in curacao.
Xxxx inge

maike

tot snel!

alfons, alice, ruby, pleun en tiemen

Heeeeeej Gerlinde!
....wat levensecht beschreven toch allemaal, we zijn benieuwd straks naar je live verslag; het klinkt allemaal super goed!! Nog ff maximaal genieten van curacao , tot gauw dan in ons kikkerlandje, grtssss van ons !