gerlindevdvegt.reismee.nl

De eerste dagen!

Hoi allemaal!

Zo, de eerste dagen zitten er alweer op! En dat waren dagen vol indrukken en belevenissen! Het begon namelijk al op het vliegveld in Nederland, want het afscheid nemen was al een belevenis opzich haha. Hoewel dat wel even een moeilijk moment was viel het me mee gelukkig. Toen we eenmaal in Suriname aangekomen waren, waren we dat hele afscheid alweer vergeten, want ook al waren we doodmoe van de reis, we keken onze ogen uit! Wat een mooi en bijzonder land! Tijdens de1 uur durende rit in een busje vanaf het vliegveld naar ons huis hebben we al veel kunnen zien van het land. Het is hier allemaal zo groen en bosrijk. Hoewel dat in Nederland ook wel zo is, is het hier totaal anders. Veel palmbomen, bloemen, bananenbomen en andere tropische planten.

Eenmaal aangekomen bij ons huis stond onze huisbaas ons op te wachten met eten en drinken (oftewel: parbobier). Erg gastvrij opgevangen, net zoals alle mensen Suriname zijn! Dit was ook wel een beetje wennen want de mensen hier zijn soms best langdradig in hun verhalen. Ik heb al gemerkt dat ik hier heel erg aan moet wennen omdat je daar niet altijd de tijd/ zin in hebt.

Verder hebben we een prachtig groot huis! Vergeleken met andere wijken in Paramaribo wonen wij in een hele nette en luxe buurt. We hebben al gemerkt dat er een heel groot contrast is tussen arm en rijk. Grote villa's maar ook huisjes van golfplaten die ieder moment in kunnen storten. We hebben het erg getroffen met ons huis dus! Het leuke is dat we een mooie tuin achter het huis hebben waar mango-, bananen-, avocado- en andere vruchtenbomen groeien. Erg lekker!

Nadat we onze fietsen hebben opgehaald zijn we Paramaribo gaan verkennen. Dit was nog niet zo makkelijk.. Op de kaart lijkt het allemaal heel gestructureerd, maar in het echt is het een grote chaos! Het is niet alleen wennen om aan de linkerkant te fietsen, maar ook de wegen en de manier van autorijden zijn totaal anders dan in Nederland. Zelfs al had ik een mountainbike, dan zou het nog een hele opgave zijn om van de ene kant van Paramaribo naar de andere kant te komen vanwege alle kuilen en gaten in de weg!

Uiteindelijk kwamen we uit op de centrale markt. Hier verkopen ze de gekste (maar ook lekkerste) vruchten en kruiden die je maar kan bedenken! Maar daarnaast ook vissen die al de hele dag liggen te bakken in de zon en vrouwtjes die met blote voeten door het vissenwater en de vissenkoppen lopen. Bah, en wat een stank! Maar wel erg interessant om allemaal te zien! Natuurlijk ook een paar inkoopjes gedaan (geen vis), dus vanavond gaan we proberen om onze eerste Surinaamse maaltijd zelf te koken haha

Smile

Ik heb ook een paar foto's toegevoegd zodat jullie een beetje een beeld hebben bij mijn verhaal!

Voor degenen die het willen weten, mijn adres in Suri is: Hugostraat 3, wijk: uitvlucht, Paramaribo, Suriname

Groetjes vanuit het zonnige en warme Suriname!!

Jesse

Ger, wat super leuk om je eerste verhaal te lezen! Klinkt erg interessant en spannend! Kun je ook wat van die lekkere vruchten naar Nederland sturen?;) Veel plezier meis X

Ivette

Geweldig ger! Wat een prachtig weerbook. Ben jaloers op je hoor. Goed genieten van al die lieve mensen en de mooie natuur. Ik kijk alweer uit naar je volgende bericht met foto's! Liefs xx

inge

hey ger,
raar om duncan op een andere plek te zien staan dan thuis. Ha,ha. Foto's zien er erg leuk uit. Ben blij dat je het naar je zin hebt. xxx inge

Maike

Wat leuk om te lezen Ger! fijn dat je eerste daagjes al zo positief zijn. Geniet er van schat!

Laura

Wat leuk om te lezen allemaal lieve Ger! Zo fijn dat je het erg naar je zin hebt daar! Het huis ziet er ook geweldig uit!! Ik had me er iets heel anders bij voorgesteld, dit is echt meer dan prima leefbaar haha! Groot ook wel volgens mij he? Heerlijk! En met zo'n tuin hoef je bijna niet eens meer naar de markt ;) Blijf lekker genieten van alle leuke, mooie, bijzondere dingen! xxxx